Memahami Maksud dan Lirik Lagu "As It Was" oleh Harry Styles

Memahami Maksud dan Lirik Lagu "As It Was" oleh Harry Styles

Bagi anda penggemar lagu pop ala Billboard, sudah tentu anda tidak asing lagi mendengar lagu hits Harry Styles. Namun, tidak ramai yang benar-benar tahu apakah maksud lirik lagu "As It Was".
Lebih-lebih lagi bagi anda yang tidak fasih berbahasa Inggeris, mungkin anda akan keliru dengan maksud dan liriknya. Nah, jangan risau. Dalam artikel ini, kami akan merungkai sambil meneroka makna mendalam lagu "As It Was".
Mula-mula, mari kita kupas latar belakang siapa Harry Styles.

 

Siapa Harry Styles?

Harry Styles ialah seorang penyanyi dan penulis lagu Inggeris yang dilahirkan di London, England pada 5 November 1989. Beliau terkenal dengan single "One Dance" dan "Beautiful Boy (Darling Boy)" yang kedua-duanya menduduki tempat pertama di UK.

Harry Styles mula menulis lagu pada usia 10 tahun, dan mengeluarkan single pertamanya, "Digital Spy", pada tahun 2007. Selepas menandatangani perjanjian rekod dengan EMI Records, dia mengeluarkan album keduanya, One Dance, pada Disember 2016. Album ini mendapat tempat nombor satu di UK dan terjual lebih 500,000 salinan dalam masa 24 jam selepas dikeluarkan.

Sudah agak lama sejak kali terakhir Harry Styles mengeluarkan muzik baharu. Dan lebih lama lagi sejak dia berkongsi apa-apa yang penting tentang kehidupan peribadinya. Namun, itu semua berubah, apabila dia memuat naik lagu baharu ke Instagram yang berbunyi seperti lagu lama yang ditulisnya pada tahun 2009.

Lagu itu dipanggil "As It Was" dan lagu itu mengenai seorang lelaki yang telah kehilangan segala-galanya. —cintanya, kerjayanya, dan yang paling penting, dia tidak bersalah.

 

Lirik Lagu “As It Was” Harry Styles dalam Bahasa Malaysia

Ayuh Harry, kami ingin mengucapkan "selamat malam" kepada anda

Rangkap 1: 

Tahan saya 
Graviti menahan saya 
Saya mahu anda menghulurkan tapak tangan anda 
Mengapa kita tidak berhenti di sana?

Tidak ada apa-apa untuk dikatakan 
Apabila semuanya menjadi penghalang 
Nampaknya awak tiada gantinya 
Dan saya akan menjadi orang yang tinggal, ooh..
 
Rujuk: 

Dalam dunia ini, hanya ada kita 
Anda tahu ia tidak lagi seperti dahulu 
Dalam dunia ini, hanya ada kita 
Anda tahu ia tidak lagi seperti dahulu 
Seperti masa itu, Se
Anda tahu ia tidak lagi seperti dahulu Dalam dunia ini, hanya ada kita Anda tahu ia tidak lagi seperti dahulu Seperti masa itu, Seperti masa itu, Anda tahu ia tidak sama lagi
 
Bridge:

Pulang, maju, internet berkecepatan cahaya
Aku tidak ingin berbicara tentang cara itu
Pergi tinggalkan Amerika, dua anak mengikutinya
Aku tidak ingin membicarakan siapa yang melakukannya terlebih dahulu
 
Outro:

Seperti waktu itu
Kamu tahu itu tidak lagi sama seperti dulu
Seperti waktu itu, seperti waktu itu
 

Maksud dan Arti dari Lagu “As It Was”

Secara keseluruhan, kesan pertama lagu "As It Was" menyampaikan ketidakupayaan Harry untuk melihat di luar masa lalu di mana dia tidak boleh meneruskan dari apa yang dia alami dan juga tidak berminat untuk membuka perasaannya.

Apabila mendengar lagu ini, mudah untuk kita sebagai pendengar dapat mencari perasaan sunyinya dan juga kegigihannya menahan emosi bagi mengelak kesakitan yang berpotensi timbul ketika menceritakannya.

Nah, selain daripada kesan pertama, kami juga menemui beberapa fakta menarik di luar lagu tersebut. Lebih-lebih lagi mendengar langsung daripada kata-kata Harry Styles sendiri ketika menghadiri pelbagai temuduga.

Pada 1 April, Harry Styles, vokalis "Watermelon Sugar", muncul di BBC Radio 1 Breakfast Show dan mendedahkan beberapa butiran penting tentang latar belakang lagu "As It Was," termasuk bagaimana dia mendapat inspirasi ini dan apa sebenarnya. tentang.dalam lagu ini.

"Lagu ini adalah lagu terakhir yang digubah untuk album ini. Lagu ini ditulis di kawasan luar bandar di England," kata Harry kepada hos, Greg James. "Lagu ini adalah tentang menerima perubahan, kehilangan diri sendiri, mencari diri sendiri, mengubah perspektif - banyak perkara yang berbeza."

 

Lirik lagu Harry Styles "As It Was"

Bermula di bahagian atas, "As It Was" diselitkan dengan sayu ketika Styles menyanyikan tentang perasaan tersekat, atau berakar pada satu tempat, dan mahu seseorang menghubungi.

"Tahan saya/ Graviti menahan saya/ Saya mahu awak hulurkan tapak tangan/ Mengapa kita tidak berhenti di situ?/ Tiada apa-apa untuk dikatakan/ Apabila segala-galanya menghalang/ Seolah-olah awak tiada gantinya/ Dan saya' akan menjadi orang yang tinggal," ialah rangkap pertama.

Memandangkan lagu ini digubah semasa hidup dalam masa pandemik dan penutupan, ia menggambarkan bahawa seluruh dunia sedang dipaksa untuk belajar bagaimana untuk mengatasi perasaan pengasingan dan putus asa baharu.

Perincian itu juga menambah konteks penjelasan kepada korus lagu itu, di mana Styles serta-merta menyatakan terdapat peralihan daripada kehidupan pra-pandemi: "Dalam dunia ini, ia hanya kita/ Anda tahu ia tidak lagi sama seperti dahulu."

Dengan latar belakang penguncian ini, lirik lagu yang lain boleh ditafsirkan sebagai perjuangan dan pemerhatian Styles sendiri tentang kesunyian, serta penghormatan yang diperbaharui untuk kedekatan dan hubungan manusia.

Rangkap kedua adalah yang paling penting: “Jawab telefon/ 'Harry, kamu tidak baik bersendirian/ Mengapa kamu duduk di lantai rumah?/ Pil apa yang kamu ambil?'/ Bunyikan loceng/ Dan tidak ada. seorang untuk membantu/ Ayah kamu tinggal seorang/ Dia hanya ingin tahu bahawa kamu baik-baik saja.”

Perbualan telefon ini seolah-olah merujuk kepada tabiatnya membuat panggilan pada waktu malam dengan anak perempuannya. Styles pernah mendedahkan dalam temu bual bahawa inilah yang biasanya dia lakukan semasa tempoh berkurung. Kebiasaan Harry bertelefon bersama anak perempuannya turut menjadi inspirasi lagu tersebut.

“Saya terlepas satu malam (dalam telefon) dan dia memberitahu saya dia tidak gembira mengenainya,” katanya.

Dari sini kita dapat melihat bahawa panggilan telefon menjadi satu bentuk penting dalam hubungan antara kedua-duanya, dan dia nampaknya telah menemui cara baru untuk menghargai tindakan mendaftar masuk dengan lirik berikut: “Ayah kamu tinggal sendirian/ Dia hanya nak tahu yang awak okay."

Walaupun jambatan lagu adalah tempat peminat meletakkan paling banyak spekulasi, dalam konteks ini ia kelihatan lebih seperti cara untuk melarikan diri atau memaksa penyesuaian kepada dunia yang berubah.

Kata kunci dua kanak-kanak yang terkandung dalam jambatan mungkin menjadi rujukan tentang Olivia Wilde. "Pulang ke rumah, teruskan, internet kelajuan ringan/ Saya tidak mahu bercakap mengenainya dengan cara itu/ Tinggalkan Amerika, dua kanak-kanak mengikutinya/ Saya tidak mahu bercakap tentang siapa yang melakukannya dahulu."

Pada akhirnya, apa yang kekal jelas pada penghujung "As It Was" ialah betapa intim dan peribadi renungan Styles sepanjang penulisan lagunya.

Bermula daripada kekhususan lirik sehinggalah niatnya untuk membalut mesejnya dengan tema yang cerah dan dibalut unsur muzik pop 80-an.

Apa pendapat kamu? Adakah dia bercakap tentang kesunyian semasa berkurung, hubungannya, atau, mungkin lebih dalam?

Share this post


Related Posts